söndag 20 oktober 2013

En påse ...


...till att stoppa någon liten present i och
ta med sej när man ska bort till någon.. 
En bra ide´ tycker jag och därför så
 tänker jag vidarbefordar den här till er ;)

*


"Min" påse är ett återbruk..ett vackert papper (Noll 54) 
från en present som jag fick  för ett tag sedan. 
Hur man gör egna påsar finns det många beskrivningar om på nätet... 
Själv fann jag en beskrivning i senaste numret (10, 2013) av min 
favorittidning Jeanne d`Arc Living och blev jätteinspirerad 
och gjorde alltså denna påsen, plus några till...
 Lite träning behövs kanske om man vill ha ett perfekt utseende..
 men samtidigt så är det hemmagjorda det som är charmen ;)

*

Här är beskrivningen från tidningen, nu är det kanske
 lite svårt att läsa och se hur, på min bild förstås ...;)))
...så lite kortfattat kommer det en beskrivning här:  
Hitta ett kvadratiskt föremål.. 
 ( ni ser min ask.. inte alls kvadratisk.. man tager vad man haver;)
som man slår pappret om på längden, 
sätt först dubbelhäftande tejp på en av kortsidorna eller limstift /limpistol. 
Vik pappret runt asken. 
Samla ihop pappret i sidan och limma. 
Låt torka.
 
Vik därefter botten.
 Böj in sidorna och vik ordentligt.
 Pappret får inte komma för långt ut över asken.
 Böj in de två andra sidorna över och limma ordentligt.
 Låt torka. 
Ta ut asken. 
Nu finns det små "svaga" veck i "hörnen" från asken. 
Vik dem så att de blir "skarpa"  och fortsätt hela vägen upp till påsens topp.
 Avsluta med att göra rustika hål med något spetsigt redskap, till påsens handtag. 
Klipp till två "handtag" av tex grova snören och fäst i hålen...
Klart till att dekorera påsen om man vill;)))

 Jag "dekorerade" inte den här påsen ..bara en slarvigt klippt tag till att skriva en "hälsning" på..
Däremot fick  de andra  påsarna både bilder...knappar /band /spets...

I påsen stoppade jag ett ljus och en liten tändsticksask.. 
dekorationspappret kommer från den gamla tidningen Idun
 från 1904 ..köpt på Rost Interiör i Karlstad..
 måste snart åka dit å köpa mer ;)))
Knappförrådet är oxå snart slut.. blir till att gå på loppis å leta!
För knappar det sätter jag på mycket av mina pysslade saker;)
T-askar/vintagekorten/Målade slipade askar/burkar.. m.m...
Å inte får jag glömma snören..!
 Ånä.. det är snöre av jute på dessa saker... 
men använder snören av alla slag.. samt spets...osv..
En liten t-ask;) med  snöre..
spets och papper som chalkats för sotigt utseende!!
 och så knappen av nån gammal arbetsbyxa eller skjorta.. av plåt eller tenn..


Oooops..varför denna bild?? 
Jo, vill bara visa hur ett ljus blir efter att det fått brinna
 ett bra tag  med dekorationer på.. 
Det här ljuset gjorde jag förra året och lätt brinna många många timmar.. 
bilden/pappret är av en gammal bok..och som fått sett sotig utseende
Det brinner alltså inte upp detta pappret utan det smälta 
stearinet kapslar bara in det och "klarar" sej fint.. 
Ni gjorde säkert såna där  med serietidningsbilder och smälte stearin  på ..
 som jag gjorde när jag var liten..;)))
*



                                 
 Okej det var inlägg nummer två det;).. mer finns på G..;)) Nästa inlägg tror jag ska handla om... tja dâ får vi se ;)  Ha en skön söndag go vänner...

                                 

                         []...Pia

            Ps... fortfarande bara med bilder tagna med iPhonen ds.


Inga kommentarer: